시제


1. 현재 : 반복, 규칙, 습관, 격언, 보편적 사실


난 요즘 요가에 푹 빠졌어.

I'm into yoga.


나는 달리기에 푹 빠졌어.

I'm into running.


갑자기 알려드려서 죄송합니다. 제가 회의를 미뤄도 될까요?

I'm sorry for the short notice. Would it be possible to delay the meeting?


나는 연휴 후유증을 겪고 있어.

I suffer from holiday hangover.


나 만성피로를 겪고 있어.

I suffer from chronic fatigue.


당신의 정보가 예약할 만큼 충분하지 않습니다.

Your information is not detailed enough to make a reservation.

enough to + 동사원형 : ~ 할 만큼 충분하다.


당신의 문의사항이 제가 이해할 만큼 충분히 자세하지 않습니다.

Your inquiry is not detailed enough for me to understand.


제 남동생은 영어를 공부해야 하는 필요성을 몰라요. 그와 얘기할 때면 답답합니다.

My brother doesn't see the need to study English. When I talk to him, I feel heavy.


2. 과거


난 작년에 만성 두통으로 고생을 했었다. 스트레스 받는 직업이어서 그랬던 것 같다.

I suffered from chronic headache last year. I thought my job was stressful.


제 담당이 아니라서 제가 어제 영업부서에게 당신의 파일을 전달드렸어요.

It's not my area, so I forwarded the sales department your file yesterday.



3. 미래

+ Recent posts