가정법


~좋을텐데

I wish + S + 과거동사(현재 가정)

I wish + S + had p.p(과거 가정)


내가 너라면 좋을텐데.

I wish I were you.


아버지가 살아계셨더라면 좋을텐데.

I wish my father lived.


오늘이 금요일이면 좋을텐데.

I wish it were Friday.


제가 당신을 도와 드리면 너무 좋을텐데... 제가 오늘은 연차입니다.

I wish I helped you, but I'm off today.


내가 아침에 커피를 샀으면 좋았을 텐데... 하루를 시작하는 가장 좋은 방법은 맛있고 따뜻한 커피 한잔과 함께 있는 거야.

I wish I had bought coffee in the morning. The best way to start a day is to drink with a warm and nice cup of coffee.


내가 젊을 때 공부를 열심히 했더라면 좋았을텐데.

I wish I had studied hard in my youth.


이 가방이 비싸지 않으면 좋을텐데

I wish this bag were not expensive.


네가 나를 믿어 줬더라면 좋았을텐데.

I wish you had trusted me.

+ Recent posts