가정법

1. 과거:


~했을 텐데 (현재와 반대)

If + 주어 + 과거동사 , 주어 + 조동사 과거 + 동사원형

If I were rich, I could go abroad.


내가 너라면 나는 자기계발을 할텐데.

If I were you, I would improve myself.


내가 너라면 나는 너희 가족들의 감정을 신경 쓸 텐데.

If I were you, I would care about your family's feelings.


내가 우리 언니라면, 서울 외곽으로 이사를 할 텐데. 서울의 집값은 너무 비싸.

If I were my sister, I would move to the outskirt of Seoul, because house prices of Seoul are expensive.


나는 서울 외곽에서 살아도 괜찮아요. 왜냐면 공기도 맑고, 공원도 많잖아요.

It's okay to live on the outskirt of Seoul, because the air is clear and there are many parks.


내가 그 사람 전화번호를 안다면 그에게 전화할 수 있을텐데.

If I knew his phone number, I could call him.


내가 너라면 그 회사에 지원할텐데.

If I were you, I would apply for the company.


2. 과거 완료:


~했을 텐데(과거사실에 반대)

If + 주어 + had + p.p, 주어 + 조동사과거 + have + p.p

If I had changed jobs, I would have saved a lot of money.


그 때 집 샀으면 큰 돈 좀 모았을텐데.

If I had bought a house, I would have saved a lot of money.


내가 회사를 일찍 그만 두었으면, 더 많은 것들을 시도해 봤을텐데...

If I had quit a job earlier, I would have tried many things.


내가 그때로 돌아간다면, 헤어지자고 말하지 않았을텐데...

If I had came back at the time, I wouldn't have said good bye.


내가 너였다면, 그녀에게 데이트 신청을 했었을텐데...

If I had been you, I would have asked her out.


내가 너의 충고를 받아들였다면 나는 더 행복했을텐데.

If I had taken your advice, I would have been happier.


네가 나에게 진실을 말했다면, 난 그것을 믿었을 텐데.

If you had told the truth to me, I would have believed it.


~가 아니였다면

Without 명사, 주어 + 조동사과거 + have + p.p

당신의 지원이 아니었다면, 제가 영어공부를 시작할 수 없었을텐데...

Without your support, I would not have started studying English.


니 도움이 없었으면 나는 그 시험을 통과하지 못했을 꺼야.

Without your help, I would not have passed the test.


3. 혼합 가정법:


그때 ~ 했으면, 지금 ~ 할텐데(과거의 행동이 지금까지 영향)

If + 주어 + had + p.p, 주어 + 조동사과거 + 동사원형 + now

If I had bought a house, I would save a lot of money now.


내가 그 때 영어공부 열심히 했으면, 지금 일찍 일어나지 않아도 됐는데.

If I had studied English hard, I would not get up early now.


내가 그 때 헤어지자고 말하지 않았으면, 지금 이렇게 아파하지도 않았을텐데.

If I had not said good bye, I wouldn't be sick now.


언니가 그 집을 샀었더라면, 지금 부자일텐데.

If my sister had bought the house, she would be rich now.


내가 해외에서 살았다면 지금 영어를 유창하게 할텐데.

If I had lived overseas, I would speak English fluently now.



+ Recent posts